Ocena ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy

Jest podstawowym dokumentem zapewniającym profilaktykę ochrony zdrowia i życia pracownika. Wynika to z Ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. – Kodeks Pracy ( tekst jedn.: Dz. U. z 1998r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.). Ocena taka zawiera czynniki stwarzające zagrożenie dla zdrowia i życia pracownika. Wykonywana jest indywidualnie dla każdego stanowiska pracy i powinna być ona aktualizowana co 3 lata.

Opracowywanie instrukcji BHP i PPOŻ

Obowiązek ten wynika z § 41 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2003r. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm.). Instrukcje te powinny w sposób zrozumiały i jednoznaczny wskazywać czynności, które pracownik powinien wykonać przed przystąpieniem do pracy, w trakcie pracy, po jej zakończeniu oraz w sytuacjach awaryjnych co zapewni mu bezpieczeństwo.

Audyty BHP

Nasza firma proponuje przeprowadzenie niezależnych audytów BHP mających na celu kontrolę dokumentacji pracowników z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Przygotowywanie dokumentacji powypadkowej

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz.U. 2009 nr 105 poz. 870) pracodawca ma za zadanie powołać Komisję Powypadkową, w której skład wchodzi przedstawiciel służby BHP oraz przedstawiciel pracowników.

Mają oni 14 dni od momentu zgłoszenia przez pracownika wypadku na sporządzenie protokołu, który zawiera jego przyczyny i okoliczności. Następnie protokół zatwierdza pracodawca w okresie nie przekraczającym 5 dni. Po podpisaniu Komisja ma obowiązek przedstawić protokół poszkodowanemu, który również go zatwierdza. W każdym momencie postępowania istnieje możliwość odwołania się. Ostatnią czynnością jest wystosowanie pisemnej prośby do pracodawcy o przekazanie dokumentacji powypadkowej do ZUS-u.

Szkolenia z zakresu Pierwszej Pomocy Przedmedycznej

Na mocy obowiązujących przepisów Prawa Pracy, Ustawy o Ratownictwie Medycznym Art. 2091 §1 Kodeksu Pracy (Dz. U. z 1998r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikowi odbycie szkolenia z zakresu Pierwszej Pomocy Przedmedycznej. Zapewnić powinien również środki niezbędne udzielania Pierwszej Pomocy oraz wyznaczyć osobę za odpowiedzialną za jej udzielanie.

Szkolenia PPOŻ

Szkolenia te mają na celu zapoznanie zatrudnionych pracowników z przepisami i instrukcjami dla danego stanowiska pracy oraz zasadami postępowania na wypadek wystąpienia pożaru. Obowiązek ten spoczywa na zarządcy lub użytkowniku budynku co określa Art.4 Ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. 1991 nr 81 poz. 351)

Doradztwo w sprawach Prawa Pracy i kard

Pracodawca zobowiązany jest zgodnie z art.94  pkt. 9a Kodeksu Pracy do prowadzenia dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych swoich pracowników. Oznacza to, że każdy pracodawca zakłada odrębnie dla każdego pracownika teczkę akt osobowych. Składa się ona z 3 części:

  1. Dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie.
  2. Dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika
  3. Dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia pracownika

Obowiązek ten jest szczególnie ważny w razie ewentualnych roszczeń bądź kontroli z Państwowej Inspekcji Pracy. Kontrola taka sprawdza m. in.:

  • umowy o pracę,
  • przeprowadzenie szkoleń wstępnych i okresowych,
  • opracowanie oceny ryzyka zawodowego,
  • badania lekarskie,
  • ewidencję czasu pracy,
  • urlopy wypoczynkowe,
  • wynagrodzenie za prace,
  • przydział środków ochrony indywidualnej.

Tworzenie Zakładowych Regulaminów Pracy

Obowiązek ten nałożony jest na pracodawców zatrudniających co najmniej 20 pracowników oraz pracodawców, którzy w zakresie organizacji i porządku w procesie pracy nie obowiązują przepisy układu zbiorowego pracy. Regulaminy pracy mają stanowić konkretyzację praw i obowiązków pracowników i pracodawcy uwzględniając przy tym potrzeby konkretnego zakładu pracy.

Pomoc w realizacji wystąpień i nakazów PIP, PIS, PSP

Kompleksowa obsługa firm związana z wypełnianiem zadań służby BHP

W związku z Art. 23711 Kodeksu Pracy w sprawie służby Bezpieczeństwa i Higieny Pracy pracodawca zatrudniający poniżej 100 osób powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy. Pracodawca posiadający ukończone szkolenie niezbędne do wykonywania zadań służby bhp może sam wykonywać zadania tej służby jeśli:

– zatrudnia do 10 pracowników albo

– zatrudnia do 20 pracowników i jest zakwalifikowany do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecią kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

Pracodawca w przypadku braku kompetentnego pracownika- może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy.